کد مطلب:277149 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:127

اعتراف جیمز دارمستتر به اصالت مهدویت
در سال 1885 میلادی، به هنگام شكست قوای انگلیس از محمّد احمد سودانی، دانشگاه «سوربن» فرانسه كنفرانسی از استادان و پژوهشگران ترتیب داد و «دار مستتر» خاورشناس و زباندان فرانسوی را پشت تریبون فرستاد تا اعتقاد به ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) را از ریشه بی اعتبار وانمود سازد و مستعمرات مسلمان نشین فرانسه، كمتر در خطر انقلاب ناشی از این عقیده انگیزنده قرار گیرند.

دار مستتر، خاورشناس فرانسوی پشت تریبون رفت و هنگام بحث در باره ظهور و قیام «محمّد احمد» (متمهدی سودانی) چهار ماه قبل از مرگ مرموز و نابهنگام متمهدی مزبور، ضمن اعتراف به اصالت مهدویّت و عقیده به ظهور «منجی بزرگ» در بحث طولانی خود در پاریس، چنین گفت:

در این دنیا به ویژه در جهان اسلام، تاریخ با چنان وضع غریبی تكرار می شود كه اگر سرگذشت متمهدی های گذشته را برای شما نقل كنند، مثل این است كه تاریخ ماضی و حال و آینده مهدی امروزی را بیان كرده باشند. متمهدی امروزی، در نوع خود، نمونه نخستین نیست كه ظهور كرده است و مسلماً آخرین نفر هم نخواهد بود. مدعیان مهدویّت بسیار بوده اند و بعد از او نیز خواهند بود. تاریخچه و نفوذ سحر آسای این مردمان و نوید دادن وكامیابی آنان و نومیدی كه ناچار در آخر كار رخ می دهد، مكرر در



[ صفحه 184]



عالم اسلام صورت گرفته و بعد از این هم مكرر صورت خواهد گرفت. ظهور مهدی را از نخستین ایّام پیدایش اسلام انتظار داشته اند. و تا زمانی كه یك نفر مسلمان باقی باشد، مهدی ها ظهور خواهند كرد». [1] .

آری! همان گونه كه خوانندگان گرامی ملاحظه نمودند، با این كه دارمستتر، خاورشناس و زبان دان فرانسوی، مأموریّت پیدا می كند تا در سخنرانی خود، اعتقاد به ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) را از ریشه بی اعتبار وانمود سازد، با این همه وی در ضمن سخنرانی خود، به اصالت مسأله مهدویّت اعتراف می كند و می گوید: «ظهور مهدی را از نخستین ایّام پیدایش اسلام انتظار داشته اند».

از اینجا معلوم می شود كه دلایل عقیده به ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) تا چه اندازه قوی و محكم و قانع كننده است كه حتّی یك نفر غیر مسلمان نیز، جرأت انكار اصل مسأله مهدویّت را ندارد و آن را از مسایل اعتقادی مسلمانان به شمار می آورد و یادآور می شود كه عقیده به ظهور مهدی موعود از نخستین دوران پیدایش اسلام در بین مسلمانان وجود داشته است.

جدّاً جای بسی تأسّف است كه برخی از مسلمان نماها و به تعبیر دیگر، كاسه های داغ تر از آش و پژوهشگران فیلسوف مشرب، كه تحت تأثیر افكار غربیهای مغرض قرار گرفته اند، می كوشند تا با استدلال های احمقانه، عقیده به ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) را یك فكر وارداتی تلقّی كنند.


[1] او خواهد آمد، ص 43 ـ 44، به نقل از مهدي، دار مستتر، ترجمه محسن جهانسوز، ص 3 ـ 4.